Praten, slijmen of oprecht veel te dik - Reisverslag uit Champaign, Verenigde Staten van IllinoisMichiel - WaarBenJij.nu Praten, slijmen of oprecht veel te dik - Reisverslag uit Champaign, Verenigde Staten van IllinoisMichiel - WaarBenJij.nu

Praten, slijmen of oprecht veel te dik

Blijf op de hoogte en volg

15 April 2014 | Verenigde Staten, Champaign

Een behoorlijk formeel gesprek in Nederland begint meestal zo: "Goedemiddag, fijn om kennis met u te maken, gaat u zitten" (handgebarend naar een zetel) Misschien gevolgd door "Kan ik u een kopje Koffie aanbieden?" Waarna er snel terzake word gekomen. In Amerika gaat het net iets anders "Hi, how are you doing? " "Nice to meet you" of wanneer de gesprekspartner werkelijk groot respect verdient "it's a pleasure meeting you". De meest vreemde vraag vind ik vooral "hoe gaat het met je?", zonder dat je iemand kent, ik zou het niet snel durven vragen aan iemand in Nederland. Waarschijnlijk word je vreemd aangekeken, waarna je gesprekspartner zich bijna hardop op zou afvragen "Waarom vraagt hij dit, hij kent mij niet eens, dit gaat hem werkelijk niets aan!!" Voor de meeste Amerikanen is "hoe gaat het" een normale vraag, en zelfs een vorm van beleefdheid; je toont "oprechte" interesse in je gesprekspartner en breekt als het ware het ijs. Stel je loopt in de AH; "GOIEAVOND heb JE alles kunnen vinden"? Natuurlijk speelt hier het commerciele belang een grote rol, maar dat is juist de truuc, je voelt je automatisch meer op je gemak, Amerikanen zijn hier erg goed in. Nog vreemder, een enigzinds formeel kennismakingsgesprek waarin gevraagd wordt "hoi, hoe gaat het met je?" en dan ook nog bij terug vragen, om maar beleeft over te komen, een eerlijk verhaal te krijgen! Ik denk dat zeer formele taal aan het verslappen is. Wellicht hoort het niet meer bij de huidige tijdsgeest.

Iets anders wat mij behalve de taal is opgevallen, is natuurlijk, hoe kan het ook anders, de mensen met een KLEIN MAAATJE EXTRA. In de supermarkt spot ik elke week zo'n 3-5 mensen met een ELEKTRISCH KARRETJE (lopen van de chips naar de cola is ook funest voor je gezondheid). Voor mijn reis hier naar toe had ik de politiek correcte mening dat dik zijn geen keuze is, maar enkel psychisch probleem met een aantal biologische factoren. Hier in Amerika is er volgens mij meer aan de hand...

Ach ik zal ophouden met klagen en het schrijven van dit nutteloze stukje tekst. Graag zou ik aan mijn lezers (heb ik die nog na dit tekstje? En hoeveel?) willen vragen: Hoe gaat het met u?

  • 15 April 2014 - 09:38

    Wouter Lubbers:

    Gaat niet best Michiel, ik mis je xD

  • 15 April 2014 - 10:22

    Nick Daanen:

    Haha, oud Hollands klagen.

    Met mij gaat het redelijk ;)

    Succes verder

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Champaign

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

01 Mei 2014

Simpele vraag, hopelijk eenvoudig antwoord.

15 April 2014

Praten, slijmen of oprecht veel te dik

20 Februari 2014

Werk

11 Februari 2014

Een begin

03 Februari 2014

Ja en dan is het bijna zover..

Actief sinds 01 Feb. 2014
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 10739

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: